به لیمو

به لیمو

به لیمو

به لیمو

روش کاشت و داشت به لیمو

تکثیر به لیمو به وسیله قلمه زدن شاخه ها و یا خوابانیدن آنها در زمینهای قابل نفوذ و مرطوب صورت می گیرد. ضمناً چون این گیاه در مقابل حرارت حساسیت دارد آبیاری زمین زراعتی مخصوصاً در فصول گرم امری الزامی است.

تکثیر به وسیله قلمه زدن بدین صورت است که شاخه های جوان گیاه را که در آغاز رویش طولی دارند از ساقه قطع می کند و پس از جدا نمودن برگها آنها را به صورت قلمه در آورده و در نهالستان که زمین آن قبلاً آماده گردیده، می کارند توسط آبیاری که بطور مرتب از قطعه زمین نهالستان بعمل می آید، قلمه ها تدریجاً در پائیز ریشه دار می شوند و بر اثر رشد و نمو آمادگی انتقال به زمین زراعتی را پیدا می کنند.زمین زراعتی باید کم و بیش آفتابگیر و قابل نفوذ و دارای رطوبت کافی باشد و قبلاً آنرا به عمق 50-40 سانتی متر بخوبی شخم زده باشند. در غیراینصورت ریشه های گیاه نمی توانند به سهولت در داخل خاک نفوذ کرده و رطوبت لازم را بدست آورند. برخی نیز معتقدند که دو مرتبه دیگر باید زمین شخم زده شود که آخرین دفعه آن به منظور وارد کردن انواع کودها به درون خاک است. پس از انجام این کارها در سطح زمین زراعتی خطوطی به فواصل یک متر ایجاد کرد و سپس فواصلی به طول 60 سانتی متر در روی خطوط تعیین می نمایند که هر یک محل انتقال یکی از قلمه های ریشه دار گیاه است قبل از انتقال قلمه های ریشه دار به زمین زراعتی آنها را از ناحیه یک سانتی متری یقه قطع می کنند و ریشه های طویل گیاه را نیز کوتاه می نمایند تا با این عمل ریشه های جانبی سریعتر آمادگی رویش پیدا کنند.

عمل انتقال به لیمو در این هنگام باید با دست به خوبی صورت گیرد که پس از وارد کردن به داخل خاک قسمتی از خاک بر اثر فشار انگشتان بر روی گیاه ریشه دار و عاری از ساقه به حالت فشرده در آید. در پائیز پس از انجام اعمال ضروری و برای نگهداری گیاه از عوامل نامساعد محیط خارج سطح زمین کشت را با قشری از برگهای خشک می پوشانند و سپس در بهار آنها را از روی قلمه ها خارج می سازند.

کلیه عملیات اصلاحی به لیمو مثل افزودن به موقع کود به زمین زراعتی شامل 200 کیلوگرم کود ازته نیترات سدیم هر هکتار زمین باید انجام شود میزان مصرف کودهای شیمیایی دیگر مانند سوپر فسفات به مقدار 300 کیلوگرم و سولفات پتاسیم به مقدار 100 کیلوگرم می باشد.

نوع قند موجود در استویا

قند موجود در استویا با نام Rebaudioside یا به اختصار (Reb A)، شناخته شده است. این قند خاص حدود ۳۰ تا ۲۲۰ برابر شیرین‌تر از قند معمولی است به‌همین دلیل می‌توان از آن در حجم کمتری نسبت به قند و شکر معمولی در صنعت غذا استفاده کرد.

تفاوت قند Reb A موجود در استویا با سایر قندها چیست؟

Reb A که به نام «استویول گلیکوزید» هم شهرت دارد، ماده‌ای دی‌ترپن گلیکوزیدی است که در ساختمان اصلی خود زنجیره‌ای از قندهای گلوکز و رامنوز دارد. این ترکیب‌ها در روده شکسته و به قندهای ساده و ماده‌ای به‌نام استویول تبدیل می‌شوند. استویول در مرحله بعدی به‌صورت استویول گلیکوزید از طریق ادرار از بدن ما دفع خواهد شد. به این ترتیب، چیزی جز قندهای مفید موجود در استویا بعد از مصرف آن در بدن باقی نمی‌ماند.

مصرف شیرین گیاه، مورد تایید مراجع معتبر غذایی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا هم است؟

هرچند استویا یا شیرین گیاه، سابقه‌ای طولانی به‌عنوان شیرین‌کننده نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلف در زادگاه خود، آمریکای لاتین، دارد، اما تا سال ۲۰۰۸ این گیاه و مشتقات آن فقط به‌عنوان مکمل غذایی به فروش می‌رسیده است. از آن سال به بعد و به دنبال انجام برخی آزمایش‌های حیوانی و اثبات بی‌ضرر بودن آن، استفاده از آن در نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها به‌عنوان یک ماده شیرین‌کننده، سالم شناخته شد. موضوع قابل‌توجه این است که هرچند سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از استویا را رد نمی‌کند، ولی هنوز هم برای آن تاییدیه‌ای صادر نکرده است و سازمان‌های ذی‌ربط اروپایی نیز آن را تایید نکرد‌ه‌اند.

آیا می‌توان از استویا فقط در صنعت غذا استفاده کرد یا می‌توان آن را در منزل هم به کار برد؟

آنچه به‌عنوان استویا و مشتقات آن با نام Stevia sweetener مورد پذیرش و استفاده قرار گرفته است، عبارت از موادی با نام‌های Reb A , Steviol glycoside یا مجموعه قندهای استخراج و خالص‌سازی‌شده از برگ‌های گیاه است؛ نه خود برگ‌های گیاه. به‌همین دلیل آنچه از استویا برای استفاده در صنایع غذایی به کار می‌رود یا در منزل می‌توان از آن استفاده کرد، قندهای خالص‌سازی شده شیرین‌گیاه است و در هیچ موردی مصرف مستقیم برگ‌های این گیاه، توصیه نمی‌شود.

دمنوش به‌لیمو معجون آرامش

اگه می‌خواهید به همه استرس‌های یه روز پر کار خاتمه بدید یه لیوان دمنوش به لیمو واسه خودتون درست کنید.

به‌لیمو در واقع هیچ ربطی به لیمو و میوه به نداره و یه درختچه است. کسی نمی‌دونه چرا کسی به خودش زحمت انتخاب یه اسم خاص برای این درختچه رو نداده و از ترکیب اسم دو تا میوه بی‌ربط به هم این اسم رو اختراع کرده.

طبیعت به لیمو گرمه و خواص زیادی داره که مهم‌ترینش خاصیت آرام‌بخشی اونه. نوشیدن یه لیوان دم‌نوش به‌لیمو شر سردردهای عصبی رو کم می‌کنه و چون خواب‌آوره شما رو به یه خواب آروم و بی‌تنش مهمون می‌کنه.

نوشیدن مداوم این دمنوش به تقویت حافظه کمک می‌کنه و می‌تونیم از همین نتیجه بگیریم که به‌لیمو یه سلاح طبیعی برای مبارزه با آلزایمره.

تقویت معده و سیستم گوارش هم جزو کارایی که این دمنوش خیلی خوب از پس اون برمیاد.

برای اینکه بیشترین خواص به لیمو رو حفظ کنید سعی کنید تازه اون رو از عطاری بخرید و تو ظرف دربسته، دور از نور نگهش دارید. برای دم کردنش هم آب که جوشید اجاق رو خاموش کنید و یک دقیقه بعد یک قاشق از این گیاه رو تو قوری بریزید و با آب حدود ۹۰ درجه دم کنید. یک قاشق برای یک لیوان چای کافیه.

به‌لیمو یه نوشیدنی خیلی خوش عطر و خوشمزه است که می‌تونه آخرین نوشیدنی باشه که طول شبانه روز می‌خورید. شبی که با معجزه این گیاه به خواب رفتید، روز بهتری رو براتون در پی داره.

لاغری و کاهش وزن با گیاه استویا

به گزارش بی اس ام اس : اگر دغدغه‌ی لاغری دارید و نمی‌خواهید هر روز وزنتان بالا برود اما از طرف دیگر عاشق مواد غذایی شیرین هستید یک گزینه‌ی طبیعی پیشنهاد می‌کنیم که شما را از عذاب وجدان خلاص می‌کند: گیاه استویا! استویا یک قهرمان است. قهرمانی که طعم شیرین را بدون هیچ کالری اضافه به شما هدیه می‌دهد. در این مطلب کوتاه می‌گوییم که گیاه استویا چگونه به لاغری شما کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

 استویا: کالری بی کالری

باورتان می‌شود که یک ماده شیرین‌کننده‌ای هیچ کالری نداشته باشد؟ بله کالری استویا صفر است. برای همین هم می‌توانید با خیال راحت آن را به غذاهای مختلف اضافه کرده و نوش جان کنید. به عنوان مثال اگر عادت دارید که چای یا قهوه‌تان را با شکر زیاد میل کنید استفاده از استویا می‌تواند شما را از مصرف قند و شکر زیاد دور کند. همچنین می‌توانید از این گیاه برای تهیه‌ی لیموناد یا انواع مرباها و شربت‌ها هم استفاده کنید.

 استویا: قدرت شیرین‌کننده‌ی برتر

عصاره‌ی استویا قدرت شیرین‌کنندگی بسیار بالایی دارد. یعنی حدود 100 تا 300 برابر بیشتر از قدرت شیرین‌کنندگی ساکاروز (قند سفید تصفیه‌شده). به عنوان مثال یک و نیم قاشق چای‌خوری عصاره‌ی استویا کافی است تا جایگزین یک فنجان شکر شود. می‌توانید عصاره‌ی این گیاه را تهیه کرده و به جای شکر سفید که سرشار از کالری است استفاده کنید.

 استویا: کاهش عدم تحمل گلوکز

افرادی که دچار مشکل عدم تحمل گلوکز هستند به جای اینکه قند را به انرژی تبدیل کنند به چربی تبدیل می‌کنند. برای همین هم بعد از خوردن غذا میل به خوردن دوباره دارند. شیرین‌کننده‌ای مانند استویا می‌تواند جایگزین مواد غذایی سرشار از گلوسید شود. در این صورت این عدم تحمل به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند به خاطر اینکه میزان گلوسیدهای دریافتی کاهش می‌یابد. در واقع استفاده از عصاره‌ی استویا باعث ایجاد سیری شده و بعد از غذا میل به خوردن نخواهید داشت.

استویا: تحریک اشتها ممنوع

زمانی که یک نوشیدنی شیرین شده با عصاره‌ی استویا میل می‌کنید انگار که آب خورده‌اید. در واقع این ماده به هیچ‌وجه اشتها را تحریک نمی‌کند و شما را به پرخوری نمی‌کشاند. زمانی هم که پرخوری را کنار بگذارید به تناسب اندام خواهید رسید. باید بدانید که استفاده از گیاه استویا شما را از گزند بیماری دیابت نوع 2 نیز دور نگه می‌دارد. پس همین الان به فکر تهیه‌ی عصاره‌ی استویا باشید و برای تهیه‌ی انواع مرباها، کیک، شیرینیجات یا شیرین کردن چای و قهوه و تهیه‌ی انواع نوشیدنی‌های دیگر استفاده کنید.